23 November 2014

Dialogue In the Dark

Apakah Dialogue In The Dark (DID)?

Yes...this place run by blind peoples. Sedikit sejarah pasal DID ni telah ditubuhkan sejak tahun 1988, lebih kurang 25 tahun yang lalu. Up till now,  Dialogue in the Dark has been presented in more than 30 countries and 130 cities throughout the world.

"...Our goal is to raise awareness and create tolerance for "otherness" in the general public, thereby overcoming barriers between “us” and “them”..."

Di Malaysia, DID ni takde lah baru sangat tapi mungkin tak ramai yang sedar kewujudannya disebabkan kurangnya publisiti. So, last week aku diberi peluang untuk experience sendiri DID ni.


DID sebelum ini bertempat di KLCC tapi sekarang telah berpindah ke The School Jaya One di Petaling Jaya. 




Pelbagai aktiviti yang disediakan di DID ni. Just click to their website DID to know more about them. Boleh  juga kalo nak telefon terus untuk informasi. Kalau nak bawa group, better call dulu and buat reservation. Tak naklah cerita panjang-panjang. Tengok gambar je ok :D

Tulisan Braille

Locker provided to keep your belongings

Gambar semasa journey takde sebab kitorang masuk lenggang kangkung...telefon dan kamera pun tak bawa. Semua tinggal dalam loker. Overall...aku rasa semua orang patut pergi dan cuba sendiri pengalaman ni.  

Personally, aku rasa tempat ni berbaloi untuk pergi sebab di sini kita belajar untuk lebih menghargai apa yang kita miliki. Bila masuk dalam kawasan gelap tu, memang gelap sehabis gelap. Korang takkan nampak apapun. Betul-betul rasa macam orang buta. Tapi jangan risau, akan ada orang yang guide korang kat dalam tu. At the end of session, akan ada sesi ramah mesra. Jangan terkejut pula bila tahu sapa yang guide korang nanti. Cakap banyak-banyak pun tak guna juga kan kalau tak alami sendiri heheee...Kalau nak tahu selebihnya, pergi dan alamilah sendiri yer :)

Testimonials from visitors
Entrance fee untuk adult ialah RM30, remaja (13-17 tahun) RM25 dan kanak-kanak (7-12 tahun) RM20. Murah je kan.

So...aku belanja korang gambar kat area mall ni je la yer. Tu je yang mampu heheheee...






0 comments: