25 May 2017

First Impression is a Key

こんにちは

28th April 2017

Akhirnya setelah 6-7 jam dalam flight, aku jejakkan juga kaki ke Kansai International Airport ni (KIX). Dah macam syahdu plak rasa...masih tak percaya akhirnya tercapai juga hasrat hati setelah sekian lama main tarik tali bagai. Kejap nak pergi...kejap kang cancel. Tapi itulah yang orang kata, hendak seribu daya.

Alkisahnya, aku memang tak berapa yakin bila decide nak wat trip pi Jepun ni. Macam-macam perasaan ada. Sebabnya aku rasa sangat susah masa nak susun itinerary, nak pilih cost-saving and efficient mode of transportation, dengan nilai ringgit yang ⧬🔻 lagi...and...and...bila aku tau date yang aku pergi tu adalah Golden Week kat Jepun😩😩. Damn!!! Kenapalah aku tak aware pasal benda ni. Tapi sebab tiket  ✈dah beli...aku pejamkan mata je lah walaupun dengar macam-macam pasal tu. Harapan aku mintak² ada miracle yang akan jadi.

Fligh aku semalam diawalkan, supposed pukul 11.45pm diawalkan ke 10.20 pm camtu. Imagine je lah memang 5.30am aku dah touch down. Giler awal. Aerotrain pun tak operate lagi😁Jauh gak la nak pi kat berjalan ke immigration tu. Lepas settle immigration aku just lepak kat airport je sebab nak tunggu kaunter H.I.S kat airport ni buka jam 8.30am. Kematu gak la tunggu kaunter tu buka😛 Sementara buat aktiviti melepak tu sempatlah aku explore airport ni and 💞😍😍😍. Well...bercuit ke negara maju katenya. Haruslah aku nak tau apa bezanya negara maju yang dikenali dengan kecanggihan teknologinya ni kan dengan negara² lain kan.

Based on aku punya observation...maka inilah hasilnya seba sedikit yang aku dapat simpulkan:

Because KIX provide HALAL certified restaurant for us to fulfill our tummy😂 The last time when I was in South Korea back in 2015, Incheon International Airport did not provide that kind of facility yet (Am I right? or I didn't know about it?)

1 Restroom
   
Bersih. Toilet ada bidet. Yesss...tu yang paling aku suka. Hence, no bottle needed😁😁

2 Dustbin

Why there is so hard to find a dustbin??? Walaupun susah nak jumpa dustbin...persekitaran tetap bersih dan terpelihara. Sampaikan terpaksa bawak balik hostel sebab tak jumpa tempat buang sampah. Kan bagus kalau itu boleh kita jadikan contoh dan tauladan. 

3 Travelling Passes❢❢❢

Japan is a very expensive country in term of transportation. This is why proper study and plan         important to travelers. With so many passes...so many routes...various prices offered..benda nilah sebenarnya yang paling buat aku pening and give up banyak kali. Tapi nasib baik ada otai-otai         FB page Road to Japan. Slowly aku belajar dan cuba fahamkan. Actually, sampai kat sini pun aku masih agak blur sebenarnya hahahaaa~ 

4 Politeness

Approaching the information center/counter staffs, not to forget the convenience stores staffs, they     are very friendly and helpful. Kalo aku jadi dorang...mesti penat sebab ayat standard je dari masuk     sampai keluar. "Ohaiyo gozaimasu", "konnichiwa", "arigatou gozaimasu". Some more..."You give     JPYXXX, the balance JPYXXX"⥤ translate on your own😃😃😃Selalunya kalau cashier pulangkan duit baki, main ambil je terus. Tapi dorang siap kira depan kita lagi. Adoiii...gelojoh sungguh la hang ni!😝 Tolong jangan contohi ye...

5Halal Food

Paling best pasal KIX ni adalah ada restoran jual Halal Food. Kalau tak silap aku kat Tingkat 2. Memang aku tau ada halal food tapi bila jumpa restorannya lagilah excited. Maksudnya aku takkan kebulur walau lepak lama kat airport ni🙌

So far, aku rasa ni je lah dulu komen aku. Nanti kalau ingat pape lagi, aku akan update.



0 comments: