27 May 2017

Osaka Castle

こんにちは

Ada few routes untuk explore Osaka Castle ni, tapi aku pilih untuk masuk melalui recommended route through Otemon Gate. So dari Tenjimbashisuji 6-chome St. aku keluar Tanimachi 4-chome Exit 1. Keluar je dari station ni kena jalan kaki sikit...berpeluh gak lah😅 Jalan punye jalan...jumpa sungai...lalu padang...nampak information board...ddengggg!!! Close at 5.00pm...Last jualan tiket pada 3.30pm...Last admission 4.30pm. Sadis...tengok jam 4.33pm😢😢😢 Alang-alang dah sampai tu jalan je la walaupun tak dapat masuk castle. Maka aku pun terus je lah jalan sebab dari padang ni nak ke castle tu pun kena menapak gak lagi.


Orang masih ramai masa aku sampai kat castle ni. Walaupun tak dapat masuk castle, tapi ramai je orang yang masih berlegar-legar kat sekitar ni. Ada juga souvenir shop, kedai makan, stall semua so walaupun castle tu dah tutup still meriah. Time ni pun panas petang dia boleh tahan terik. 


Osaka Castle ni dikatakan was struck by lightening and burnt down. Kat sini juga ada Nishinomaru Garden yang cantik especially masa cheery blossom. Ramailah orang berhanami kat sini. Tapi aku tak sempat nak jalan-jalan kat garden dia. Lagipun makin nak malam, angin dia~~~ya ampunnn. Sejukkkk...Dahlah aku ni pakai baju selapis biasa je. 


Cantik castle walau dari luar. Kalau dapat masuk dalam mesti lagi best. Entrance fee castle tower ni ¥600. Nishinomaru Garden tu pula entrance fee cuma ¥200 close on every Monday and new year. Both fees adalah free dengan OAP. Garden ni pun sampai pukul 5.00pm je tapi masa cherry blossom di extend sampai pukul 9.00pm.



Hurmmm...kaki pun dah penat. Lagipun first day kan...masih dalam adjusting mode. Kita bagi dia rilek dulu...jomlah balik. Keluar je dari Osaka Castle tu pun dah nak gelap. Eh...makin ramai pulak orang a.k.a budak² sekolah kot kat depan gate ni. Dorang macam ada event...contest ke apa ntah. 

Then, aku gerak semula ke subway yang aku datang tadi. On the way nak keluar ke gate depan ni aku terperasan signage tunjuk arah ke JR Osakajokeon St. Mungkin tak jauh la kot dari sini. Tapi OAP tak cover JR train so that berjalanlah semula aku ke subway station tadi. Sesekali ditampar angin...perghhh!!!


Kyoto Tower at night
Dari Kyoto Station, aku jalan je balik ke hotel. Adalah dalam 10-15 minit camtu. On the way tu singgah convenient store jap cari² apa yang patut, Belek punya belek macam takde apa yang menarik hati. Sudahnya cuma beli mineral water je. Lepas bersihkan diri, baringkan badan...😴😴😴. Tamatlah Day-1 pengembaraan aku di negara matahari terbit ni. Sengaja tidur awal sebab nak prepare tenaga dan kaki untuk hari esok😄.





0 comments: