26 May 2017

Osaka Museum of Housing and Living

こんにちは

Lepas check in kat Hotel Taiyo (yang ni aku akan buat separate entry nanti), actually aku pergi makan penuhkan perut dulu. Hahahaa…padahal dah kenyang makan dalam flight. Tapi yerla…sebelum jalan tu baiklah isi penuh2 tank energy kan. Karang ntah bila lagi la nak jumpa source energy ni. Tempat pertama yang dituju ni adalah Museum House of Living Osaka. Bila kat tempat ni rasa macam kita berada pada zaman dulu kala masa Edo period dulu. 

Gambaran suasana Edo period dan inilah juga apa yang kita akan experience dalam museum ni

Museum ni located at Subway Tenjinbashisuji 6-chome Station Exit 3. Keluar je exit 3 terus toleh kiri, nanti akan nampak pintu nak masuk bangunan museum ni. Actually dia macam satu building dengan subway station tu sendiri, sebab aku takyah nak gerak ke mana pun. Toleh je kiri terus nampak pintu and jumpa kaunter. Pastu naik lif ke tingkat 8. Kat tingkat 8 ni nanti beli entrance ticket ¥600, since hari ni aku dah start pakai OAP so entrance fee is free. Just show the OAP in exchange for the ticket. Dalam ni juga boleh sewa kimono with separate fee (aku lupa berapa sebab aku tak sewa pun. Tapi murahlah) so rasalah macam ala-ala dok zaman period dulu kan. Masuk sini tak boleh bawa beg, tapi jangan risau sebab dorang ada sediakan locker. 



Ketahuilah bahawasanya takde satu pun gambar suci murni yang aku dapat. Sangatlah ramai umat time ni

Jemputlah masuk...
One of re-built room
Ni plak bahagian dapur kot

Dalam ni, visitors akan dapat rasa suasana malam dan siang pada zaman dulu kala.

Fireworks show...cantik sangat
Ni yang paling aku suka~
Zaman dulu kala sudah, jom balik pada zaman pemodenan Osaka. Masa nak on the way keluar daripada museum ni, ada satu bilik pameran pasal era pemodenan Osaka. Kat situ kita boleh tengok zaman peralihan macam mana Osaka mencapai apa yang dia ada hari ni.






Rasa aku tempat ni best jugalah tapi lagi best kalo aku dapat sewa kimono sambil berposing ala-ala gadis ayu gitu and ambil gambar tanpa ada orang yang photobomb. Huhuhu...macam dah terasa² penangan Golden Week tu.

Hari-hari biasa, museum ni tutup hari Selasa. Operation hour dari jam 10.00am sampai 5.00pm. Now dah lebih 3.30pm. Lepas ni nak pergi Osaka Castle lak. Ntah sempat ntah tak. So first day ni agak kelam-kabut gak lah sebenarnya. Jomlah gerak sekarang sebelum castle tu tutup.




0 comments: